موج خبری ۱

سیاسی/ اعتقادی/اجتماعی

موج خبری ۱

سیاسی/ اعتقادی/اجتماعی

رجانیوز مواردی از نقض سیستماتیک حقوق بشر در امریکا را فاش کرد؛

شکنجه، تجاوز و خشونت جنسی، نمونه‌هایی از جنایت در ابوغریب و گوآنتانامو و...

نقض حقوق بشر توسط مأموران یا مقامات هر کشوری ممکن است اتفاق بیفتد، اما آنچه شاخص میزان تعهد یک کشور در رعایت حقوق بشر است، عدم وجود قوانین و رویه های ناقض حقوق انسان ها و نیز برخورد دستگاه قضایی و مقامات رده‌بالای آن کشور با چنین اقداماتی است. در صورت وجود چنین قوانین یا اجرای رسمی چنین رویه هایی و نیز در صورت  اطلاع مقامات یک کشور از نقض حقوق بشر و عدم رسیدگی به آن درجایی که امکان برخورد با عاملان و آمران آن وجود دارد، می‌توان نتیجه گرفت که نقض حقوق بشر در این کشور موردی اتفاقی نبوده بلکه سیاستی دائمی است می توان آن را نقض سیستماتیک حقوق بشر نامید.

شواهد متعددی وجود دارد که نشان‌ می دهد چنین سیاستی در کشورهای فوق الذکر وجود دارد............

نقض حقوق بشر توسط مأموران یا مقامات هر کشوری ممکن است اتفاق بیفتد، اما آنچه شاخص میزان تعهد یک کشور در رعایت حقوق بشر است، عدم وجود قوانین و رویه های ناقض حقوق انسان ها و نیز برخورد دستگاه قضایی و مقامات رده‌بالای آن کشور با چنین اقداماتی است. در صورت وجود چنین قوانین یا اجرای رسمی چنین رویه هایی و نیز در صورت  اطلاع مقامات یک کشور از نقض حقوق بشر و عدم رسیدگی به آن درجایی که امکان برخورد با عاملان و آمران آن وجود دارد، می‌توان نتیجه گرفت که نقض حقوق بشر در این کشور موردی اتفاقی نبوده بلکه سیاستی دائمی است می توان آن را نقض سیستماتیک حقوق بشر نامید.

شواهد متعددی وجود دارد که نشان‌ می دهد چنین سیاستی در کشورهای فوق الذکر وجود دارد.

ذکر این نکته ضروری است که گرچه  بر سر مبانی و بعضی مصادیق حقوق بشر اختلاف‌نظر وجود دارد اما درمورد بعضی از مصادیق نقض حقوق انسان‌ها مانند کشتن افراد بدون محاکمه، ضرب و شتم، تجاوز به حریم خصوصی قانونی افراد و ... در میان فرهنگ‌ها، ادیان و ملت‌ها اجماع وجود دارد به‌‌گونه‌ای که دولت‌ها نیز جلوگیری از این‌گونه موارد را بدون هیچ قید و شرطی درقالب کنوانسیون‌های حقوق بشری پذیرفته‌اند. آنچه در این گزارش به‌عنوان مصادیق نقض حقوق بشر اشاره می‌شود نیز برخلاف رویه کشورهای غربی که در گزارش‌های خود علیه سایر کشورها بر روی مصادیق اختلافی متمرکز می‌شوند تنها شامل مواردی است که تمامی دولت‌ها و ازجمله خود این کشورها، انجام آن‌را به‌عنوان مصداق نقض حقوق بشر درقالب تعهدات بین‌المللی پذیرفته‌اند. همچنین باید توجه داشت که رابطه آمریکا با حقوق بشر تنها در نقض مستقیم حقوق بشر خلاصه نمی‌شود بلکه حمایت از اقدامات ناقضین حقوق بشر نیز معاونت در جرم محسوب می گردد.

ایالات متحده آمریکا شکنجه سیستماتیک

1. قانونی کردن شکنجه در آمریکا

طبق یادداشت‌های وزارت دادگستری آمریکا در زمان بوش؛ "عریان کردن اجباری، زدن ضربه به صورت و شکم، دستکاری در تغذیه افراد، کوبیدن به دیوار کاذب، بستن افراد با زنجیر در حالات دردناک و استفاده از حشرات قطعاً شکنجه به‌حساب نمی‌آیند"

در چهار یادداشتی که از سال 2002 تا 2005 توسط کارشناسان حقوقی وزارت دادگستری دولت تهیه شده "سیلی‌زدن، زنجیر کردن دست و پای زندانیان، القای حس خفگی با آب و سایر رفتارهای غیرقانونی در جریان بازجویی" توجیه قانونی شده‌اند. در این یادداشت‌ها، به بازجویان اجازه داده شده بود که زندانیان را در وضعیت‌های ایستاده و دردناک نگهدارند و آنها را از غذا و خواب به مدت طولانی محروم کنند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده وزارت دادگستری آمریکا روش القای حس خفگی با آب، 266 بار هنگام بازجویی از "ابوزبیده" و یک مظنون دیگر مورد استفاده قرار گرفته است.

2. گزارش صلیب سرخ درباره شکنجه زندانیان در بازداشتگاه‌های CIA

این گزارش که در سال 2007 تهیه شده با تأیید وجود شکنجه و رفتارهای بی‌رحمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیر در بازداشت‌گاه‌های CIA نسبت به زندانیان منسوب به القاعده نشان می‌دهد که آمریکا قوانین بین‌المللی را نقض کرده است. (washington post)

3. ابهام قانونی در مورد منع شکنجه

بر اساس اعلام نهادهای آمریکایی، منع شکنجه در این کشور از جایگاه قانونی مشخص برخوردار نمی‌باشد و حتی پذیرش کنوانسیون منع شکنجه و کنوانسیون حقوق و آزادی‌های مدنی و سیاسی همراه با شرط‌هایی بوده است که اعمال این مقررات را در وضعیت مبهم و غیر شفاف قرار می‌دهد.

4. نظر اوباما مبنی بر عدم پیگرد قانونی بازجویان شکنجه‌گر CIA

باراک اوباما اعلام کرده است: "از آنجا که مأموران سیا مطابق توصیه‌های قانونی زمان عمل می‌کردند نباید محاکمه شوند." او در ادامه گفته است که: " صرف وقت و انرژی در جهت سرزنش گذشته‌ها چیزی را حل نمی‌کند."

این اظهارات مورد اعتراض عفو بین‌الملل، اتحادیه آزادی‌های آمریکا و دیده‌بان حقوق بشر قرار گرفت؛ این گروه‌ها تأکید کرده‌اند که اقدامات انجام شده از نظر بین‌المللی شکنجه محسوب شده و مرتکبان باید مورد پیگرد قرار گیرند.

اوباما در واکنش به این مواضع اعلام کرده است که معافیت بازجویان به معنای عدم امکان محاکمه مقاماتی که این روش‌ها را تأیید کرده‌اند نیست. طبق اعلام کمیته اطلاعات مجلس سنای آمریکا از جمله افرادی‌که روش القای احساس خفگی این روش‌ها را تأیید کرده بود کاندولیزا رایس می‌باشد.

5. نظر ICJ در مورد اقدامات اوباما برای منع شکنجه

ICJ اعلام کرده است که دستور اوباما مبنی بر انجام بازجویی در محدوده راهنمای ارتش زمینی با اینکه دامنه‌ای از روش‌های بازجویی متجاوزانه را ممنوع می‌کند ولی امکان استفاده از برخی فنون شکنجه جسمی و روانی را فراهم آورده است.

ICJ هم‌چنین از تعاریف محدود از شکنجه و رفتار خشن و غیرانسانی در قوانین آمریکا ابراز نگرانی می‌کند.

6. گزارش‌هایی از شکنجه در زندان‌های آمریکا

6. 1. یک محقق فرانسوی در گزارشی در پایگاه اینترنتی "ولترنت" از زندان‌های شناور و مخفی نیروی دریایی ارتش آمریکا در دریا در زمان بوش پرده برداشت که در آن قفس‌هایی همانند آنچه در گوانتانامو استفاده می‌شد برای شکنجه افراد تعبیه شده است (فارس 15/3/1389)

6. 2. پایگاه اینترنتی "ولترنت" در گزارشی مراحل پنجگانه شستشوی مغزی در زندان‌های ارتش آمریکا را تشریح کرد. (فارس 16/3/1389)

6. 3. یک مؤسسه خیریه در آمریکا گزارش داد که زندانیان در یک بازداشت‌گاه مخفی در پایگاه اصلی آمریکایی‌ها در افغانستان مورد شکنجه‌های جسمی و روحی قرار گرفته‌اند، از جمله ادعاهای زندانیان «نگهداری در مکان سرد، تحقیر، کتک خوردن مکرر، محرومیت از خواب،و برهنه شدن» بوده است. این افراد در فاصله زمانی 2009 – 2010 در این زندان به‌سر برده‌اند. BBC هم وجود زندانهای مخفی آمریکا را در پایگاه هوایی بگرام مورد تأیید قرار داده است. (الف 26/7/1389)

6. 4. اسناد انتشار یافته از سوی پایگاه ویکی لیکس حاکی از آن است که نظامیان عالی رتبه ارتش آمریکا با نقض مسلم قوانین بین‌المللی به اعمالی از جمله شکنجه بازداشت شدگان عراقی اقدام کرده‌اند.

6. 5. طبق گزارش عفو بین‌الملل در سال 2008، در مراکز حبس و زندان‌های ایالات متحده برای کنترل زندانیان از دستگاه شوک دهنده به‌طور گسترده استفاده می‌شود. از سال 2001 بیش از 300 مورد مرگ ناشی از این شوک‌ها گزارش شده که 69 مورد آن در 2008 بوده است.

7. نمونه‌هایی از قربانیان شکنجه در آمریکا

7. 1. عمر خضر (کودک افغانی)

وی در سن 15 سالگی به اتهام اقدام تروریستی دستگیر و ابتدا 8 سال و نهایتاً به 40 سال زندان محکوم می‌شود. او پس از سال‌ها اعلام بی‌گناهی، اتهامات خود را می‌پذیرد. طبق اظهارات مایکل مالوف کارمند سابق پنتاگون، اعترافات وی زیر شکنجه بدست آمده است. هم‌چنین وکلای وی از جمله موارد شکنجه به "کندن مو، تهدید به تجاوز، زندگی در سلول انفرادی، محرومیت از معالجات پزشکی، غل و زنجیر و خلتاندن وی در ترکیبی از ادرار خود و روغن کاج" اشاره نموده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس دادستان ارشد دادگاه نظامی گوانتانامو گفته‌است که بر اساس توافق با وی به جرم خود، او امکان تقاضای تجدیدنظر ندارد.

وکلای وی و گروه‌های حقوق بشری اعلام کردند که وی در زمان وقوع جرم یک کودک سرباز بوده که هم‌اکنون باید به خانه‌اش باز گردد اما دادستانان گفتند چون او به‌عنوان یکی از اعضای القاعده فعالیت می‌کرده و سرباز رسمی نبوده یک جنایتکار جنگی است. اما مایکل مالوف معتقد است که آمریکا قانون بین‌المللی مربوط به اسرار جنگی را امضا کرده و این قانون شامل کسانی که سرباز نیستند هم می‌شود.

7. 2. بنیام محمد (اهل اتیوپی)

فرد مذکور که ساکن بریتانیا می‌باشد و سال‌ها در پایگاه نظامی آمریکا در خلیج گوانتانامو اسیر بوده است مدعی شکنجه توسط بازجویان آمریکایی می‌باشد. او پس از تبرئه از اتهاماتش به بریتانیا برگردانده شد. (BBC)

7. 3. محمد سالبان (اهل سومالی)

وی که 8 سال در گوانتانامو اسیر بود پس از آزادی گفت این زندان جهنم روی زمین است. بسیاری از زندانیان در آنجا بینایی یا سایر اعضای بدنشان را از دست دادند و برخی دچار بحران‌های شدید روحی شده و بعضی دست به خودکشی زدند. (پایگاه خبری آی.اف.پی سومالی)

7. 4. بارون پیکس (آمریکایی)

وی که به‌خاطر مصرف کوکائین بازداشت شده بود در ژانویه 2008 پس از 9 مرتبه وارد آمدن شوک الکتریکی به وی توسط یک افسر پلیس، جان باخت. (CNN)

7. 5. رونی. ال. وایت (آمریکایی)

این جوان 19 ساله که در یک سلول انفرادی در یک مرکز تأدیبی در پرنس جورج مریلند نگهداری  می‌شد در 29 ژوئن 2008 بر اثر خفگی فوت کرد. (Washington post)

تجاوز و خشونت جنسی سیستماتیک

1- تجاوز به زنان

1. 1. آمار بالای تجاوز به عنف و عدم پیگرد و مجازات متجاوزان

خشونت جنسی، تهدیدی جدی برای زنان آمریکایی است. گزارش‌ها حاکی از آن است که ایالات متحده بالاترین میزان تجاوز به عنف را در بین کشور‌هایی که چنین آمارهایی را منتشر می‌کنند، داراست. میزان تجاوز به عنف در آمریکا 13 برابر بیشتر از انگلستان و 20 برابر بالاتر از ژاپن است.

به گزارش پایگاه خبری Now.org در ایالات متحده زنان جوان کم‌درآمد در سنین بین 20 تا 24 سال بیشتر در معرض خشونت‌های خانگی و آزارهای جنسی قرار دارند و در هر 2 دقیقه یک نفر قربانی تجاوز می‌شود.  هرساله 8/4 میلیون نفر زن در آمریکا مورد ضرب‌و‌شتم قرار می‌گیرند. زنان جوان اقلیت‌های مذهبی در معرض خطر‌های ناشی از سو‌ءاستفاده‌های جنسی یا ضرب‌و‌شتم هستند. از هر پنج دختر دانشجوی آمریکایی یک نفر مورد تجاوز قرار گرفته است و تنها کمتر از پنج درصد از این موارد به پلیس گزارش می‌شود. به نوشته پایگاه خبری «آلترنت» در این کشور هر 6 دقیقه یک زن مورد سوء‌استفاده جنسی قرار می‌گیرد. در این کشور هر 15 ثانیه مورد ضرب‌و‌شتم گزارش شده است. تجاوز جنسی به زنان بومی در ایالات متحده شایع است. برخی از زنانی که توسط سازمان عفو بین‌الملل مورد مصاحبه قرار گرفته‌اند اظهار داشته‌اند که در جامعه خودشان کسی را نمی‌شناسند که تجربه خشونت جنسی نداشته باشد.

نکته مهم آن است که کمتر از 5 درصد متجاوزان به عنف گناهکار شناخته شده و فقط 3 درصد از آنها در زندان هستند یعنی از هر 16 متجاوز به عنف 15 نفر آزاد هستند.

1. 2. نود درصد از زنان نظامی آمریکایی مورد تجاوز قرار می‌گیرند

 تجاوز و تبعیض بزرگترین مشکل زنان سرباز آمریکایی است و یک‌سوم آنان از سوی فرماندهانشان به زور مورد تجاوز قرار می گیرند و بررسی‌ها نشان می‌دهد که 90 درصد از آنان آن را گزارش نمی‌کنند، چراکه از تبعات آن بیم دارند.

بنابر گزارشی که پنتاگون منتشر کرده است، در سال 2008 در حوزه نیروهای نظامی آمریکا 2900 مورد تجاوز جنسی گزارش شده است که نسبت به سال ماقبل 9 درصد افزایش نشان می‌دهد. در این میان تنها 292 مورد به دادگاه نظامی انجامیده است. همین گزارش تصریح دارد که رقم واقعی می‌تواند 5 تا 10 برابر این آمار باشد. به گزارش رویترز، طی مصاحبه‌هایی که با 40 زن شاغل در بخش نظامی آمریکا به‌عمل آمده است، 10 نفر اظهار داشته‌اند که مورد تجاوز جنسی واقع شده‌اند، 5 نفر اظهار داشتند که مورد حملاتی واقع شده‌اند که هدف از آنها تجاوز بوده و 13 نفر گفتند که مورد اذیت و آزار جنسی قرار گرفته‌اند.

1. 3.  قربانیان تجاوز

خانم جن اسپرنگر و مارتی ریبیرو نمونه هایی هستند که در فصلنامه دانشگاه کلمبیا از آنان نام برده شده است.

خانم ریبیرو که سرگروهبان نیروی هوایی آمریکا بوده است، در سالهای 2003 و 2006 از سوی همکار نظامی اش مورد تجاوز قرار می گیرد. زمانی که وی مساله را گزارش می دهد از سوی دادگاه نظامی به دلیل همراه نداشتن اسلحه هنگام سوء قصد محاکمه می شود. این مساله باعث از دست دادن شغل وی می شود و پس از یک سال بی گناهی وی اثبات می شود.

2- تجاوز به زندانیان

براساس گزارشی که در شصت‌و‌چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل ارائه شد، آمریکا و پیمانکاران خصوصی‌اش مردان مسلمانی را که در عراق و سایر کشورها بازداشت کرده بودند مجبور می‌کردند که به یکدیگر تجاوز کنند.
موارد متعدد تجاوز به زندانیان توسط کارکنان زندان گزارش و ثبت شده است. براساس گزارش واشنگتن پست (11 سپتامبر 2009) در طول ۸ سال گذشته آمار تجاوز افسران و کارکنان زندان به زندانیان دو برابر شده است. بیش از ۹۰ درصد از زندانبانان به‌دلیل تجاوزات جنسی دارای پرونده قضایی هستند. 40 درصد از این افراد نیز جنایات دیگری غیر از جنایات جنسی در پرونده‌شان وجود دارد.
گزارش دیده‌بان حقوق بشر حاکی از آن است که به مهاجران در بازداشتگاه‌های آمریکا تجاوز جنسی صورت می‌گیرد. براساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر، تعداد واقعی نمونه‌های تجاوز ممکن است بسیار بیشتر باشد چون بسیاری از قربانیان این تجاوزها به کشورهای خود بازگردانده شده باشند.
در این‌ گزارش دیده‌بان حقوق بشر تأکید کرده است تعداد تجاوزها و آزارهای جنسی که در بازداشتگاه‌ها روی می‌دهد ناشناخته است. در یک مورد، در سال 2008 پنج زن که در بندر «ایزابل» در تگزاس دستگیر شده بودند، مورد تجاوز جنسی قرار گرفتند. نگهبانان این بازداشتگاه‌ها وارد اتاق هرکدام از این زن‌ها شده و به آنها گفتند که تحت آموزش‌های پزشکان فعالیت می‌کنند و به این زنان تجاوز کردند.
براساس گزارش‌ها،‌در سال 2007 نیز یک قربانی قاچاق انسان در زندان فلوریدا مورد تهاجم جنسی قرار گرفته بود.

نقض سیستماتیک حقوق کودکان

1. آمار بالای تجاوز جنسی

انجمن پزشکی آمریکا نیز در گزارش آماری خود آورده است: سالیانه بیش از دو میلیون تجاوز جنسی علیه کودکان و نیز غفلت و مسامحه درباره آنها صورت می‌گیرد. اما زمانی که پای آمار مربوط به مرگ‌و‌میر به میان می‌آید، ارقام نگران‌کننده‌تر می‌شوند. زیرا سالیانه 1100 کودک آمریکایی به دلیل شدت تجاوزات جنسی جان می‌سپارند و این رقم ‪۱/۶ فوت در هر ۱۰۰ هزار مرگ را تشکیل می‌دهد. براساس مطالعات صورت گرفته، حدوداً از هر هفت مرد آمریکایی یک تن تا پیش از رسیدن به سن ۱۸ سالگی مورد تجاوز جنسی قرار می‌گیرد.

 نتایج تحقیقی که به‌وسیله مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ایالات متحده انجام شد نشان می‌دهد که یک ‌سوم دختران نوجوان آمریکایی ـ سه میلیون ـ بیماری جنسی سرایتی (STD) دارند. دختران نوجوان آمریکایی ـ آفریقایی، اغلب به‌شدت مبتلا شده‌اند. نزدیک به نصف زنان آمریکایی ـ آفریقایی با یک نوع بیماری جنسی سرایتی آلوده شده‌اند، در‌حالی که زنان سفید‌پوست آلوده شده در مقایسه با آن 20 درصد است.

2. عدم حمایت قانونی از کودکان فراری

پایگاه اینترنتی «چاینا پرس» به نقل از مرکز تحقیقات بهداشت عمومی آمریکا در تاریخ 28 اکتبر 2009 گزارشی را منتشر کرد که براساس آن یک‌سوم بچه‌هایی که از خانه فرار می‌کنند و یا از خانه طرد می‌شوند برای به‌دست آوردن غذا، مواد مخدر و جای خواب دست به خودفروشی می‌زنند و از نظر دستگاه قضایی این کودکان قربانی نیستند، بلکه کودکان بزهکار به‌شمار می‌آیند!
 
3. ازدواج اجباری دختران

در تگزاس در یک فرقه طرفدار چندهمسری برای مردان برخی از دختران 12 ساله مجبور به ازدواج با مردان میانسال شده‌اند. 

4. قانونی بودن مجازات و اعدام کودکان

ایالات متحده ازجمله اندک کشور‌هایی در دنیاست که کودکان نیز مانند بزرگسالان مشمول مجازات‌های جنایی می‌شوند.

این کشور تنها کشوری در دنیاست که در دادگاه‌های آن برای کودکان حکم حبس بدون امکان آزادی کامل یا مشروط صادر می‌شود.
 
در‌حال حاضر 2381 زندانی از این نوع در زندان‌های ایالات متحده وجود دارد.  73 مورد از این زندانیان به‌خاطر جرم‌هایشان در سن 13-14 سالگی محکوم به مرگ در زندان می‌شوند. 49 درصد این زندانیان آمریکایی ـ آفریقایی هستند و اغلب آنان از خانواده فقیر هستند و کمک‌های قانونی کافی به ‌آنها نمی‌شود. این کودکان بدون توجه به اینکه تا چه اندازه اصلاح شده‌اند، در زندان و بدون هیچ‌گونه آزادی مشروطی خواهند مرد.  کودکان کم سن و سال به‌طور غیرقانونی در میان زندانیان بزرگسال در زندان‌های آمریکا دورانی را سپری کرده‌اند.

طبق نظرات کلی کمیته حقوق کودکان سازمان ملل در آوریل 2007، محکوم کردن کودکان به مرگ یا زندگی در زندان بدون امکان آزادی ناقض ماده (37) کنوانسیون حقوق کودکان است. شورای حقوق بشر سازمان ملل به‌هنگام بررسی شاخص‌های حقوق بشری در ایالات متحده در سال 2006، گفت محکوم کردن کودکان به زندگی در زندان بدون امکان آزادی مواد (7) و (24) میثاق بین‌المللی راجع‌به حقوق سیاسی و مدنی را نقض می‌کند.

5. محاکمه ناعادلانه و عدم دسترسی کودکان به وکیل

هزاران نفر از کودکان بی‌گناه به‌وسیله قضات فاسد به زندان انداخته شده‌اند. طبق گزارش روزنامه اسپانیایی ربلیون در 20 فوریه 2009، از بین 5000 نوجوان محبوسی که در پنسیلوانیا وجود دارد، حدود 2000 نفر به اشتباه ازسوی قضات رشوه‌گیر زندانی شده‌‌‌‌اند. به گفته این گزارش دو قاضی به نام‌های مارک سیاوارلا و میشل کوناهان در ناحیه لوزرن برای فرستادن نوجوانان به دو مرکز خصوصی حبس نوجوانان که تحت اداره شرکت خواهر و مددکاری کودکان PA قرار دارند ـ بیش از 6/2 میلیون دلار آمریکا پورسانت گرفتند. اغلب نوجوانان وکیلی نداشتند که از آنها دفاع کند.

دختر 18 ساله‌ای به‌نام جیمی ‌کوین زمانی که 14 سال داشت، در ‌پی جر‌وبحث کردن با یک دوست و سیلی زدن به‌صورت همدیگر، به‌مدت یک سال زندانی شد. جیمی به یک مرکز حبس نوجوانان برده شد و اندکی بعد به چندین زندان دیگر منتقل شد. جیمی را در مدت اسارتش مجبور به خوردن انواع داروها کردند تا «سر به راه» شود. این دختر تنها یک نمونه از هزاران کودک بی‌گناه است.

6. کودکان کار

به‌کار گرفتن کودکان در ایالات متحده جدی و وحشتناک است. آسوشیتدپرس گزارش داد که بیش از 9000 شکایت و اتهام علیه مدیران و مالک یک کارخانه بسته‌بندی گوشت در «یوتا» اقامه شد. این اتمام‌ها اظهار می‌داشتند که آنها کودکان را به‌کار می‌گرفتند و در برخی موارد تجهیزات خطرناکی را در اختیار کودکان زیر 16 سال قرار می‌دادند. اداره کل دادگستری یوتا اعلام کرد که در این قانون‌شکنی‌‌ها 32 کودک زیر 18 سال مهاجر غیر‌مجاز نیز به‌‌کار گرفته شدند که هفت نفر از آنان زیر 16 سال بودند.

نشریه «آپرایزینگ اسپانیا» در تاریخ 14 اکتبر 2009 در مقاله‌ای که در پایگاه اینترنتی این خبرگزاری منتشر شد، نوشت: کار کردن کودکان در مزارع آمریکا به امری عادی مبدل شده است. یکی از سازمان‌های حمایت از حقوق کودکان افشا کرد که تخمین‌زده می‌شود که در حدود 400 هزار کودک به‌عنوان کارگر مزرعه در آمریکا کار می‌کنند که این میزان در حدود 20 درصد از کل جمعیت کارگران مزارع در آمریکاست و این درحالی است که برخی از آنها فقط 8 سال سن دارند و با ابزارآلات خطرناک کشاورزی سروکار دارند و همواره در معرض مسمومیت حشره‌کش‌های قوی هستند. براساس قوانین کار به یک بچه بالای 13 سال اجازه داده می‌شود که برای مدتی طولانی و در گرمای طاقت‌فرسا در یک مزرعه کار کند، اما اجازه ندارد که در یک اداره با تهویه‌ای مناسب کار کند. 

7- عضویت یک قاتل و متجاوز به دختر عراقی در ارتش آمریکا

به گزارش "سی کیو ریسرچر" نشریه داخلی کنگره آمریکا، "استیون دی گرین" محکوم به زندان ابد برای تجاوز و قتل یک دختر 14 ساله عراقی و خانواده وی، به عضویت ارتش در آمد در حالی که پیش از این به دلیل سابقه اعتیاد به مواد مخدر و الکل و سوء رفتار و اختلالات اخلاقی از حضور در ارتش منع شده بود.

نقض سیستماتیک حقوق زندانیان

وضعیت زندان های این کشور به حدی آزاردهنده است که بر اساس اعلام برخی سازمان های حقوق بشری،  تمام زندانیان در "انفرادی" به سر می برند. بر اساس گزارش نهادهای بین المللی حقوق بشری، زندانیان در این کشور بیش از 23 ساعت در شبانه روز و گاهی تمام آن را در سلول های بسیار کوچک، در بسیاری موارد بدون نورگیر و پنجره و بدون امکان هیچ گونه فعالیتی می گذرانند.

نقض سیستماتیک حریم خصوصی

1. قوانین مصوب

پس از حملات 11 سپتامبر، دولت آمریکا به‌نام مبارزه با تروریسم به مقامات اطلاعاتی خود اجازه داد که ارتباطات ایمیلی شهروندان خود را هک کنند و هرگونه اطلاعاتی را که ممکن است از طریق ابزار فنی منافع ملی آمریکا در اینترنت را تهدید کند، کنترل و آنها را پاک کنند.

«مصوبه میهن دوستی»  آمریکا به سازمان‌های مجری قانون اجازه می‌دهد ارتباطات تلفنی و ایمیلی و همچنین سوابق مالی، پزشکی و دیگر پیشینه‌های شهروندان این کشور را جستجو کنند و صلاح دیدهای مقامات مجری قانون و همچنین مقامات اداره مهاجرت آمریکا را برای بازداشت و بازگرداندن متهمین به فعالیت‌های تروریستی به کشورشان تعمیم دهند. این مصوبه تعریف تروریسم را گسترش داد و در نتیجه تعداد فعالیت‌هایی که می‌توان قدرت‌های اجرایی قانون را در مورد آنها اعمال کرد، بیشتر کرد.

طبق گزارش نیویورک تایمز، سنای آمریکا در تاریخ 9 جولای 2008 «لایحه اصلاح قانون نظارت بر اطلاعات خارجی»  را تصویب کرد که طبق آن به شرکت‌های ارتباط از راه‌دوری که در برنامه‌های شنود شرکت دارند، مصونیت قانونی می‌داد و به دولت آمریکا اجازه می‌داد برای اهداف ضدتروریسم به استراق سمع ارتباطات بین‌المللی بین ساکنان داخل و افراد خارج از کشور بدون موافقت دادگاه بپردازد.

براساس گزارش سیاتل تایمز در 15 جولای 2008 بوش، رئیس‌جمهور آمریکا در تاریخ 10 جولای لایحه‌ای را که در سیاست استراق‌ سمع دولتی تجدید‌نظر می‌کند، امضا کرد و آن را «نقطه‌ عطفی که برای امنیت مردم ما ضروری است» نامید. قانون جدید با مصونیت قانونی شرکت‌های مخابراتی‌ای که در برنامه‌های استراق ‌سمع شرکت می‌کنند، موافقت می‌کند و به دولت اجازه می‌دهد بدون مجوز قانونی، ارتباطات مخابراتی بین‌المللی مابین احزاب و گروه‌های خارج از ایالات متحده را به‌منظور اهداف ضد‌تروریستی مورد استراق ‌سمع قرار دهد.

2. قربانیان اقدامات غیر قانونی

نیویورک تایمز در تاریخ 8 دسامبر 2008 گزارش داد که اداره امنیت ملی به‌طور غیرقانونی، مکالمات تلفنی یک دانشجوی مسلمان به‌نام علی تمیمی را در ایالت ویرجینیا شنود کرد و به‌طور عمدی اطلاعاتی را که از طریق استراق ‌سمع در جریان دادگاهی در سال 2005 که در آن این دانشجوی مسلمان به اتهام مباشرت در تروریسم، مجرم شناخته شد به‌دست ‌آورد. این اطلاعات شواهدی را نشان می‌دهد که برنامه استراق ‌سمع ایالات متحده، حقوق مدنی شهروندانش را نادیده گرفته است.

سازمان امنیت ملی آمریکا (NSA) از سال 2001 در سراسر این کشور تجهیزات استراق سمع نصب کرده تا تماس‌ها، فکس‌ها و ایمیل‌های شهروندان آمریکایی را کنترل کند و به ارتباط‌های داخلی این کشور دسترسی داشته باشد. این برنامه‌های شنود در ابتدا شهروندان عرب ـ آمریکایی را هدف قرار می‌داد ولی با گذشت مدت کوتاهی در مورد همه شهروندان آمریکایی اعمال شد. سازمان امنیت ملی بیش از 25 پایگاه شنود در شهرهای سن‌خوزه، سن دیه‌گو، سیاتل، لس‌آنجلس، شیکاگو و سایر شهرهای آمریکا دایر کرده است. طبق گزارش «آنلاین جورنال»،  مردی به‌نام «ناچیو»  که از شرکت در برنامه نظارت سازمان امنیت ملی سر باز زده بود، به جرم 19 فقره قاچاق داخلی متهم و به 6 سال زندان محکوم شد (23 نوامبر 2009).

همچنین آژانس امنیت ملی آمریکا پای خود را فراتر از حد و حدود قانونی تعیین شده گذاشته و تلفن و ارتباطات روزنامه‌های بین‌المللی و رسانه‌های معروف خود و دیگران و ارتباطات تلفنی مقامات خارجی در سازمان ملل مستقر در نیویورک را نیز کنترل و مانیتور کرده است.

تشدید کنترل اینترنتی شهروندان در دولت اوباما

دولت اوباما در حال تهیه پیش نویس قانون جدیدی است که کنترل ارتباطات اینترنتی شهروندان آمریکایی را آسان تر می کند. این قانون در صورت تصویب به پلیس و مقامات امنیت ملی آمریکا اجازه خواهد داد به راحتی ارتباطات اینترنتی و پست های الکترونیک مردم این کشور را کنترل کنند.

فعالان دفاع از حریم خصوصی می گویند این کار عملا آزادی بیان در محیط اینترنتی را محدود و حقوق شهروندان را در زمینه حریم خصوصی نقض خواهد کرد.

قرار است کاخ سفید این لایحه را سال آینده به کنگره آمریکا تقدیم کند.

نقض سیستماتیک آزادی بیان و مطبوعات

1. آینده خطرناک ژورنالیسم در آمریکا

نشریه آمریکایی "فارین پالیسی ژورنال" نوشت: "هلن توماس"، دبیر مطبوعاتی سابق کاخ سفید و "اوکتاو یا نصر"، دبیر ارشد سابق شبکه خبری "سی‌ان‌ان" هر دو قربانی یک روند خطرناک هستند و اخراج آنان برای بسیاری از افراد فعال در زمینه ژورنالیسم شوکه کننده است.

پایان کار توماس و اوکتاویا می‌تواند آغاز یک مقدمه نگران‌کننده برای ِآینده خبرنگاری باشد؛ حساسیت سیاسی بطور آهسته اما قطعی در حال حذف صدای ژورنالیسم با ایجاد صدای شیپور است.

فارین پالسی ژورنال نوشت: هلن توماس پس از 50 سال کار، به‌دلیل اظهاراتی جنجالی مجبور به ترک سمت خود شد. وی در پاسخ به سؤالی درباره اسرائیل گفت "به آنها بگویید از فلسطین گم بشوند و بروند ... به یاد داشته باشید که این مردم اشغال شده‌اند و این سرزمین آنها (فلسطینی‌ها) است"

وی در خصوص اینکه یهودی‌ها از سرزمین فلسطینی‌ها به کجا بروند، گفت: آنها باید به خانه خود بازگردند ... لهستان، آلمان ... و آمریکا و هر جای دیگر. اوکتا و یا نصر نیز به دلیل پیام 140 کاراکتری خود درباره درگذشت "سیدمحمد حسین فضل الله" در توییتر اخراج شد.

این گزارش نتیجه می گیرد که : الآن در قرن بیست و یکم آمریکا یک کشور عصبی و دارای حساسیت فوق‌العاده زیاد است که هرگونه اظهارنظر جدای از سیاست رسمی آمریکا را تنبیه و توبیخ می‌کند.

2. حکم اعدام به دلیل افشای جنایت جنگی

به گزارش پایگاه خبری "Global research" به قلم پاول کریگ رابرتز، پروفسور برادلی مانینگ که هزاران مایل سربازان آمریکایی را با هلی‌کوپتر کنترل می‌کرده است به‌دلیل افشاگری در مورد جنایات آنان در افغانستان بازداشت و زندانی شد. او گفته بود که سربازان آمریکایی بعد از کشتن افغان‌ها اسکلت انگستان و کاسه سر آنها را برای سرگرمی جمع‌آوری می‌کنند و از آن‌ها کلکسیون می‌سازند!

وی توسط مایک روجرز نماینده ایالت میشیگان و عضو کمیته ضد ترور دولت به‌دلیل خیانت به آمریکا به اعدام محکوم شد.

طبق اظهارات روجرز، جنگ‌های آمریکا به‌خاطر فرهنگ فاش سازی و افشاگری تحلیل رفته و این مشکل جدی و رو به رشد را می‌توان با اعدام مانینگ متوقف کرد.

نقض سیستماتیک حقوق شهروندان توسط پلیس

1. برخوردهای خشن

در سال ۲۰۰۹ بیش از ۳۱۵ افسر پلیس آمریکایی در نیویورک هنگام برخورد با متهمان موازین قانونی را رعایت نکرده و متهمان را به باد کتک گرفته‌اند. به گزارش «شیکاگو دفندر» به‌عنوان سازمان رسمی فعال در زمینه حقوق بشر در داخل آمریکا این رقم در سال ۲۰۰۷ تنها ۲۱۰ مورد بوده که نشانگر افزایش خشونت بین نیروهای پلیس امریکاست. همچنین میزان شکایت از افسران پلیسی که علیه شهروندان خشونت مرتکب شده‌اند، دو برابر شده است.

تنها در یک نمونه از این دست حوادث در سوم سپتامبر ۲۰۰۹ پلیس سن خوزه با باتوم و گاز اشک‌آور بیش از 10 بار دانشجویی را به باد کتک گرفت که پخش این تصاویر رسوایی برای پلیس به بار آورد. روز ۲۲ سپتامبر ۲۰۰۹ پلیس اوریگان دانشجویی را بی‌دلیل به باد کتک گرفت و وی را به‌شدت مضروب ساخت.

به گزارش پایگاه خبری "global research"  به قلم پاول کریگ رابرتز، پلیس پیرمرد 84 ساله ای را که به بکسل شدن ماشینش اعتراض می کرد زیر مشت و لگد می گیرد و دماغش را می شکند. پلیس اورلاندوی فلوریدا در توجیه اقدام خود گفت که پیرمرد پلیس را تهدید به مرگ کرده است چون وی مشت هایش را گره کرده بود!

او هم چنین می گوید که پلیس به بچه های 6 ساله دستبند آهنی زده و آنها را به زندان می اندازد.

2. خشونت منتهی به مرگ

به گزارش «دپارتمان تخلیه تسلیحات گرم نیویورک» پلیس نیویورک ۵۸۸ گلوله در سال ۲۰۰۷ شلیک کرده که باعث مرگ ۱۰ شهروند شده است. این آمار در سال ۲۰۰۸ ،۳۵۴ گلوله به ثبت رسیده، اما باعث مرگ ۱۳ نفر شده است. براساس آمار منتشره ازسوی عفو بین‌الملل در 10 ماهه اول سال ۲۰۰۹ پلیس آمریکا به‌دلیل استفاده غیرقانونی از گاز اشک‌آور مسبب مستقیم مرگ ۴۵ نفر از شهروندان شده است. جوان‌ترین قربانی در این آمار ۱۵ سال داشته است. از اکتبر ۲۰۰۱ تا اکتبر ۲۰۰۹ بیش از ۳۸۹ نفر بر اثر استفاده گاز اشک‌آور توسط افسران پلیس آمریکا کشته شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری «مرکوری نیوز» در تاریخ 10 اکتبر 2009 یکی از دانشجویان دانشگاه ایالتی «سن خوزه» توسط 4 تن از نیروهای پلیس این شهر بیش از 10 مرتبه با باتوم و تفنگ شوک‌دهنده برقی «تاسر» مورد ضرب‌وشتم قرار گرفت. پایگاه خبری «بلاگ.اورگان» در تاریخ 23 اکتبر 2009 گزارش کرد: یکی از مأموران پلیس محلی ایالت اورگان آمریکا بدون هیچ دلیل خاصی به یک دانشجوی چینی حمله‌ور شد و او را مورد ضرب‌وشتم قرار داد. براساس گزارش‌های رسیده از سازمان عفو بین‌الملل، در 10 ماهه نخست سال 2009 استفاده مأموران پلیس آمریکا از تفنگ‌های تاسر منجر به کشته شدن 45 نفر شده است که کوچک‌ترین قربانی نوجوانی 15 ساله بوده است. از سال 2001 تا اکتبر 2009 تعداد قربانیانی که با این تفنگ‌ها کشته شده‌اند 389 نفر گزارش شده است.

نقض سیستماتیک حقوق بشر دوستانه و حمایت از آن 

1. احکام قضایی

بر اساس حکم دادگاهی در آمریکا، آن دسته از بازداشت شدگان مظنون به شرکت در فعالیتهای تروریستی که توسط "سیا" و در چارچوب برنامه «تحویل فوق العاده» دولت بوش برای شکنجه به کشورهای دیگر منتقل شده بوده اند، به دلیل « مسائل امنیت ملی » نمی توانند از شرکتهای خصوصی که انتقال آنها را به کشورهای خارجی به  عهده داشته اند، شکایت کنند.

این حکم در پی شکایت بنیام محمد (اهل اتیوپی) صادر شد. وی که ساکن بریتانیا می‌باشد و سال‌ها در پایگاه نظامی آمریکا در خلیج گوانتانامو اسیر بوده است مدعی شکنجه توسط بازجویان آمریکایی می‌باشد. او پس از تبرئه از اتهاماتش به بریتانیا برگردانده شد.

دولت آمریکا معتقد است رسیدگی به این شکایت در دادگاه مستلزم افشای اسناد و مدارکی است که امنیت ملی آمریکا را تضعیف می کنند. (ایندیپندنت2010)

2. محاکمات نمایشی

نشریه اینترنتی «دیلی‌کاس» در سوم مرداد ماه 1384 نوشت عکس‌های منتشر نشده از زندان ابوغریب بغداد، سربازان آمریکایی را هنگام کتک به قصد کشت یک زندانی عراقی، تجاوز به یک زن زندانی، رفتاری غیراخلاقی با جنازه یکی از زندانیان و تشویق زندانبانان بعثی به تجاوز به پسربچه‌ها نشان می‌دهد. بر پایه همین گزارش، زندانبانان در مقابل دیدگان این مادران عراقی و دوربین‌های خود به بچه‌های آنان تجاوز کرده‌اند و بدتر از همه در آن فیلم‌ها که در معرض دید عموم قرار نگرفته صدای جیغ کودکانی است که از درد به خود می‌پیچند. با اینکه زندانبانان ابوغریب اعتراف کردند دستور شکنجه و قتل زندانیان را از مقامات بالا در ارتش آمریکا دریافت کرده‌اند، در جریان محاکمات نمایشی متهمان، تنها تعدادی از سربازان و افسران جزء، به مجازات‌های خفیفی محکوم شدند.

3. نمونه ای از شکنجه های زندان ابوغریب و گوانتانامو

بازجوهای ایالات متحده در جریان بازجویی از بازداشت‌شدگان در زندان نظامی گوانتانامو به روش‌هایی مثل بازداشتن بازجو‌ها از خوابیدن، مجبور کردن آنها به استفاده از مواد و اقرار گرفتن متوسل می‌شوند. دیده‌بان حقوق بشر در گزارش 6 فوریه 2008 خود اعلام داشت، حدود 185 نفر از 270 نفری که بازداشت شده‌اند در امکاناتی هم‌طراز با گوانتانامو اسکان داده می‌شوند، حتی اگر هنوز محکوم به جرمی نشده باشند.

 این بازداشت‌شدگان به‌شدت از تماس با انسان‌های دیگر باز داشته می‌شوند. آنها 22 ساعت از عمرشان را در روز به‌ تنهایی در سلول‌های کوچک و بدون هوای تازه و نور طبیعی یا با هوای تازه و نور طبیعی اندک سپری می‌کنند.

آسوشیتدپرس گزارش داد که از سال 2002 به بعد بیش از 20 نفر بازداشت شده زیر 18 سال به اردوگاه‌ گوانتانامو برده شده‌اند تا مورد سوء‌رفتار نظامیان آمریکایی قرار گیرند. در ژوئن 2008 محمد‌جواد در تشریح تجربه خودش از می 2004 ـ زمانی که هنوز به 18 سالگی نرسیده بود ـ گفت او را به مرکز بازداشت‌ گوانتانامو انتقال دادند و در آنجا او را از خوابیدن محروم کردند. او را در طول 14 روز 112 بار از این سلول به سلول دیگر منتقل می‌کردند. او را معمولاً کمتر از سه ساعت در یک سلول نگه می‌داشتند و سپس به غل و زنجیر کشیده و به سلول دیگری می‌بردند. او را از نصف شب تا ساعت 2 صبح به کرات از سلولی به سلولی دیگر انتقال می‌دادند تا حداکثر اختلال را بر خواب وی وارد کنند.

4. تخلفات پزشکی

نشریه پزشکی «لسنت» چاپ انگلیس در شماره 21 اوت 2003خود با درج گزارش تحقیقی پروفسو «استیون مایلز» استاد دانشگاه «مینه سوتا» فاش ساخت تعدادی از اعضای کادر پزشکی ارتش آمریکا با جعل اسناد پزشکی مختلف بر ضرب ، جرح و شکنجه زندانیان عراقی در زندان ابوغریب بغداد هنگام بازجویی‌ها سرپوش گذاشتند و با صدور گواهی فوت جعلی برای کسانی که زیر شکنجه و بازجویی‌های سخت در زندان ابوغریب کشته می‌شدند، مرگ آنها را ناشی از سکته قلبی، گرمازدگی و... جلوه می‌دادند.

«فلوریا وستفال» سخنگوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز خودداری عمدی پزشکان آمریکایی را از درمان زندانیان عراقی در بازداشتگاه ابوغریب نقض آشکار قوانین بین‌المللی توصیف کرد.

5. رویکرد مشابه دولت اوباما با دولت بوش

بنا بر نظر مدیر برنامه تروریسم و ضد تروریسم دیده بان حقوق بشر: برخورد دولت اوباما با مساله بازداشت شدگان در اصل همان استانداردهای بوش است که نامی تازه گرفته است. دولت اوباما هم حداقل در زمان حال، دارای این قدرت است که افرادی را از هر جای جهان، به اتهام پشتیبانی یا همکاری با القاعده یا طالبان برباید و آنها را حتی برای تمام عمرشان در بازداشتگاههای نظامی نگه دارد.

6. حمایت از اسرائیل

در تازه ترین اقدامات، آمریکا به قطعنامه شورای حقوق بشر در محکومیت حمله اسرائیل به ناوگان آزادی رای منفی داد. هم چنین علی رغم تاکید بیانیه شورای امنیت مبنی بر لزوم جریان آزاد کمکهای دارویی و غذایی به مردم غزه، آنان کماکان در وضعیت محاصره فاجعه بار به سر می برند که این امر نتیجه حمایتهای سیاسی آمریکا از اسرائیل بوده است.

بی توجهی به تعهدات بین المللی

 ایالات متحده نسبت به تعهدات حقوق بشری بین‌المللی خودش براساس پیمان‌های بین‌المللی، بی‌توجه است. ایالات متحده 31 سال پیش میثاق بین‌المللی راجع‌به حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، 28 سال پیش قرارداد حذف همه اشکال تبعیض علیه زنان و 14 سال پیش کنوانسیون حقوق کودکان را امضا کرده است، اما هیچ‌کدام از این قرارداد‌ها را (در کنگره) تصویب نکرده است.

کنوانسیون حقوق معلولان مهمترین پیشرفتی است که سازمان ملل متحد برای حمایت از حقوق معلولان در قرن جدید به آن دست یافته است و این کنوانسیون ازسوی کشور‌های مختلف با ارزش‌ ارزیابی شده است. تا امروز 136 کشور این کنوانسیون را امضا کرده‌اند و 41 کشور آن را به تصویب مراجع قانونی خود رسانده‌اند.اما ایالات متحده هنوز آن را تأیید و امضا نکرده است.

 ایالات متحده هیچ تعهدی را برای بهبود و حمایت از حقوق بومیان نپذیرفته است و نیز حق خودگردانی آنها را نسبت به زمین و منابع طبیعی، در سازمان ملل متحد و جامعه بین‌المللی به رسمیت نشناخته است. مجمع عمومی سازمان ملل متحد در شصت‌و‌یکمین جلسه خود در 13 اکتبر 2007 بیانیه حقوق بومیان را با 143 رأی مثبت به تصویب رساند. ایالات متحده یکی از چهار کشوری بود که رأی منفی به این بیانیه دادند.

نقض سیستماتیک حقوق مسلمانان

سیاست‌های دولت آمریکا پس از حوادث 11 سپتامبر تأثیر منفی بسیار زیادی بر مسلمانان آمریکا گذاشته و آزادی‌های مدنی آنها را شدیداً محدود کرده و اسلام‌ستیزی رهبران مسیحیان پروتستانی آمریکا مانند « فرانکلین گراهام»‌، «‌جری فالول»‌ و «پت رابرتسون» نیز از دیگر اقدامات ضداسلامی در آمریکاست. براین‌اساس، امروزه اسلام‌هراسی در آمریکا به چالشی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی تبدیل شده است.

بسیاری از اقداماتی که با نام اجرای قانون بر ضد سازمان‌ها و ادارات مسلمانان آمریکا اعمال می‌شوند، دست آخر بدون اقامه اتهام‌های متقن و محکمه‌پسند خاتمه می‌یابند.

معضل هدف قرار گرفتن مسلمانان در موارد نقض حقوق مدنی به‌دلیل اختیاراتی است که به واحد‌های اجرای قانون داده شده است. این اختیارات براساس قانون میهن‌پرستی که 45 روز پس از حملات 11 سپتامبر به‌وسیله کنگره آمریکا تصویب شد، به واحد‌های اجرایی داده شد.

موج جدید اسلام‌ستیزی در ایالات متحده در سال2010 تشدید شد. این روند با اظهارات کشیشی در یک کلیسای کوچک در فلوریدا شکل گرفت. تری جونز پیش از برگزاری مراسم 11 سپتامبر اعلام کرد مرکز امداد جهانی صلح درصدد سوزاندن نسخه‌هایی از قرآن است. در بخش‌هایی از اعلامیه این مرکز آمده بود: ما قصد داریم نسخه‌هایی از قرآن را بسوزانیم تا آگاهی مردم را بالا برده و نسبت به تعالیم و ایدئولوژی این دین به آنها هشدار دهیم.

وی سال پیش نیز نوشته‌ای بر سر در کلیسای خود آویزان کرده بود که در آن درج شده بود اسلام زاییده شیطان است، عنوانی که بعدها آن را برای کتاب خود نیز انتخاب کرد. به‌رغم اظهارات افراطی این کشیش تنها 8 هزار نفر در فیس‌بوک به عضویت گروه او درآمدند. نکته جالب توجه اینکه برخی از سیاستمداران آمریکایی نیز از سخنان وی استقبال کرده‌اند. به‌عنوان مثال ران مک نیل، یکی از نامزدهای حزب جمهوری‌خواه در سخنرانی خود اعلام کرده است که مسلمانان می‌خواهند زندگی ما را ویران کنند و ما باید با آنها به مقابله بپردازیم.

امروزه بسیاری از نویسندگان و فعالان سیاسی در مطبوعات و رسانه‌های آمریکا با استفاده از واژگانی همچون تروریسم اسلامی و اسلام خشونت‌طلب درصدد ترسیم دین اسلام به‌عنوان دینی بدوی، خشونت‌طلب و غیرمنطقی هستند. درواقع آنها مسلمانان را به‌عنوان گروه‌های خشونت‌طلبی معرفی می‌کنند که درصدد سیطره بر آمریکا و از بین بردن ارزش‌ها و اصول این کشور هستند. این موج تبلیغاتی علیه اسلام سبب تشدید اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی در آمریکا شده است.

چنانچه با توجه به نظرسنجی‌های صورت گرفته توسط شبکه خبری ای.بی.سی و روزنامه واشنگتن پست در سال 2009 در حدود 48 درصد مردم آمریکا دارای دیدگاه منفی نسبت به مسلمانان بودند، درحالی که در سال 2002 تنها 24 درصد پاسخ‌دهندگان ذهنیتی منفی نسبت به مسلمانان داشتند. در این زمینه، نتایج تحقیقاتی که در ماه اوت مجله تایمز با مشارکت بیش از یک هزار شهروند آمریکایی انجام داد حاکی از آن است که نگرانی‌ها نسبت به نقص حقوق مدنی مسلمانان مقیم آمریکا به‌ویژه نیویورک به‌شدت افزایش یافته است طبق این نظرسنجی 28 درصد از آمریکایی‌ها بر این عقیده هستند که دولت آمریکا نباید به مسلمانان اجازه دهد به عضویت دیوان عالی آمریکا درآیند نزدیک به یک‌سوم افراد شرکت‌کننده در این نظرسنجی نیز اعلام کردند دولت نباید به فردی که به اسلام گرویده است اجازه نامزد در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را بدهد. بدتر از همه اینها این است که خشم و بدبینی نسبت به مسلمانان در جامعه آمریکا موجب افزایش اقدامات خشونت‌بار جرم و تنفر بر ضد مسلمانان این کشور شده است در هفته‌های اخیر افزایش حوادثی و اقدامات تنفر‌آمیز بر ضد مسلمانان شهر نیویورک کاملاً قابل لمس بوده است یکی از مهمترین و بارزترین این موارد حمله به یک راننده مسلمان تاکسی در نیویورک بوده است راننده این تاکسی که یک مهاجر بنگلادشی بود پس از آنکه مسلمان بودن خود را نشان داد توسط مسافرش با ضربات پی‌در‌پی چاقو به‌شدت مجروح شد.

رسانه‌های نیویورک اعلام کرده‌اند جرائم ناشی از انزجار بر ضد مسلمانان این شهر از ابتدای سال 2010 تاکنون افزایش یافته است این موارد در سال 2009، 6 مورد اعلام شد، اما مقامات نیویورک تا ابتدای سال تا ماه اوت به وقوع 10 مورد از این جرائم اذعان کرده‌اند از سال 2001 تاکنون هر سال به‌طور متوسط 10 مورد جنایت ناشی از احساس تنفر به مسلمانان در نیویورک گزارش شده است. ازسوی دیگر، مخالفت با ساخت مرکز فرهنگی اسلامی در شهر نیویورک و پیامدهای آن تنها به این شهر محدود نمی‌شود در اکثر شهرهای آمریکا تظاهرات اعتراض‌آمیز و اقدامات خشونت‌بار بر ضد مسلمانان و اماکن مذهبی آنها گزارش شده است تشدید مخالفت‌ها با ساخت مسجد در ایالت‌های تنسی و کالیفرنیا نیز از موارد آشکار تشدید احساسات ضداسلامی در جامعه آمریکاست.

بنابراین، این شرایط در دوران ریاست‌جمهوری اوباما نیز علیرغم ژست سیاست تغییر و تأکید سیاست‌های اعلامی اوباما بر بازسازی رویکرد آمریکا در قبال جهان اسلام، تداوم یافته و حتی با اقدامات اسلام‌ستیزانه‌ای مانند هتک‌ حرمت به قرآن مجید در 11 سپتامبر امسال نیز همراه شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد